Det är en bra idé att välja presentreklam som knyter an till det som just ditt företag arbetar med. På det sättet höjer du din egen trovärdighet, och presentreklamen blir mer verkningsfull. Om du till exempel driver ett kafferosteri eller ett café kan du välja att ge bort kaffekoppar eller termosmuggar med ditt företags logotyp på. Om du istället driver en frisörsalong kan det vara en bättre idé att välja att skänka bort hårborstar eller kanske kammar.

Vad förknippas ditt företag med?

Precis som rubriken säger kan det vara bra om du sätter dig ner och funderar på vad ditt företag eller din bransch förknippas med. Är det någonting speciellt som man tänker på när man hör talas om er? Om du driver ett gym eller arbetar som personlig tränare är det kanske inte en bra idé att ge bort godisbilar med omslagspapper med er logotyp på. Det är bättre att välja vattenflaskor eller proteinbars. Det beror på att ditt företag förknippas med hälsa, och godis drar snarare tankarna åt andra hållet.

Vilka är dina kunder?

En annan viktig aspekt att ta i beaktande när du väljer presentreklam är vilka som är dina kunder. Arbetar du främst mot andra företag, det som kallas för B2B, eller är dina kunder framförallt privatpersoner? Om kunderna är andra företag är det bra att välja presentreklam som de kan använda på sin arbetsplats. Exempel på sådana produkter är pennor, kaffekoppar och musmattor. Om dina kunder istället är privatpersoner bör du tänka lite annorlunda. Då kan det vara fördelaktigt att välja att ge bort presentreklam som knyter an till kundernas intressen. Men hur ska du då kunna veta vad dina kunder är intresserade av? Faktum är att det egentligen är ganska enkelt. Eftersom kunderna har valt att göra affärer med dig är de med största sannolikhet intresserade av det som ditt företag säljer. Då blir det extra viktigt att låta dina presentartiklar stämma överens med det som företaget arbetar med.