Hade du blivit glad av att få en isskrapa i present en solig julidag? Nej, det hade du nog inte. Men tänk dig istället att du får en isskrapa en kall och snöig dag i december. När du ska köra till jobbet morgonen efter kan du då ta fram din nya isskrapa och skrapa bort isen från dina bilrutor så att du ser ut när du ska köra. På det sättet har du fått omedelbar nytta av presenten.

Tänk smart när du väljer presentreklam

I exempel här ovanför blir det väldigt tydligt varför du ska fundera på under vilken årstid du har tänkt att ge bort din presentreklam. Om du ska ge bort produkterna mitt i sommaren är det förmodligen inte en bra idé att välja isskrapor. De kommer bara att bli liggande bortglömda någonstans, och då kommer reklamen inte att få den effekt som du hade tänkt dig. Av samma anledning bör du naturligtvis inte ge bort badbollar eller solglasögon mitt i vintern.

Presentreklam som skapar mervärde

Genom att välja presentreklam med utgångspunkt i under vilken årstid du planerar att ge bort den kan du skapa ett mervärde för din kund. Om du väljer att köpa din presentreklam på tsreklam kommer du att se att det finns ett stort urval av produkter som passar alla våra fyra olika årstider. När du väljer ska du tänka på att din presentreklam bör bidra med någonting positivt för din kund, annars kommer den inte att användas, och du kommer inte att få valuta för dina pengar. På våren eller hösten när det regnar mycket här i Sverige kan det exempelvis vara en bra idé att skänka bort ett paraply med ditt företags logotyp på. På det sättet kommer din kund att se logotypen varje gång hon använder paraplyet, och mervärdet kommer att skapas genom att du håller henne torr och räddar henne från regnet.